حضرت در سر تنوع معجزات و اینکه هر پیامبری اعجاز ویژه خود را دارد با ابن سکیت سخن می گویند. ابن سکیت به ایشان عرض میکند چرا خدای والا موسی بن عمران را با عصا و دست درخشنده و ابزار سحر برانگیخت ولی عیسی را با طب و محمد را با معجزه ای همچون کلام و سخنان خود؟ حضرت ابو الحسن الرضا الله فرمود : ان الله تبارك و تعالى لما بعث موسى كان الأغلب على أهل عصره السحر فأتاهم من عند الله عز وجل بما لم يكن في وسع القوم مثله ، و بما ابطل به سحرهم و أثبت به الحجة عليهم ؛ و ان الله تبارك و تعالى بعث عيسى في وقت ظهرت فيه الزمانات و احتاج الناس الى الطب، فأتاهم من عند الله عز و جل بما لم يكن عندهم مثله و بما أحيى لهم الموتى و أبرأ لهم الأكمه والأبرص باذن الله عز و جل و أثبت به الحجة عليهم ؛ و ان الله تبارك و تعالى بعث محمداً في وقت كان الأغلب على أهل عصره الخطب و الكلام ( و اظنه قال : و الشعر) فأتاهم من كتاب الله عزوجل و مواعظه وأحكامه ما أبطل به قولهم و أثبت به الحجة عليهم .
فقال ابن السكيت : تالله ما رأيت مثلك اليوم قط ؛ خدای بزرگ در زمانی موسی را به پیامبری برانگیخت که بیشتر مردم اهل سحر و جادو بودند، به این جهت خداوند امری را در اختیار موسی قرارداد که شبیه آن در توان هیچ یک از آنها نبود و معجزه ای انجام داد که با آن سحر ساحران را باطل و حجت را برایشان تمام کند.
به همین ترتیب حضرت عیسی در زمانی برانگیخته شد که بیماریهای واگیر شیوع پیدا کرده بود و مردم نیاز شدیدی به طبّ داشتند. به این جهت خدای والا عیسی را با معجزه ای فرستاد که مردم توان آوردن مانند آن را نداشتند؛ او مردگان را زنده میکرد و کور مادرزاد و جذامی را به اذن خداوند شفا می داد و بدین سان حجت را برایشان تمام می گرد.
حضرت محمد ﷺ در عصری به پیامبری برانگیخته شد که اغلب مردم اهل سخن راندن و کلام پردازی بودند ابن سکیت میگوید گمان می کنم حضرت رضا اسلا به رواج شعر در آن زمان نیز اشاره کرد. بدین سان خدای والا قرآن را همراه با موعظه و احکام فرو فرستاد و همه سخنان و خطبه های پوچ آنان را باطل ساخت و بدین سان حجت را بر مردم تمام کرد.
ابن سکیت پس از شنیدن این سخنان به ایشان عرض کرد: به خدا سوگند تاکنون کسی را مثل شما ندیده ام که چنین استدلال کند.