350 پرسش در محضر علی ابن موسی الرضا(ع)  ( صص 271-269 ) شماره‌ی 5816

موضوعات

معارف دينی در کلام امام رضا (عليه السلام) > قرآن > تفسير آيات و سُوَر > تفسير آيه ۸ سوره تکاثر

خلاصه

حضرت رضا علیه السلام فرمودند لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ لا أَنَّ أَقْوَالَكُمْ هَذِهِ ذُكِرَتْ عِنْدَهُ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ فَغَضِبَ اللهِ وَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَسْأَلُ عِبَادَهُ عَمَّا تَفَضَّلَ عَلَيْهِمْ بِهِ وَ لَا يَمُنُّ بِذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَالِامْتِنَانُ بِالْإِنْعَامِ مُسْتَقْبَحُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ فَكَيْفَ يُضَافُ إِلَى الْخَالِقِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا لَا يَرْضَي لِلْمَحْلُوقِينَ بِهِ وَ لَكِنَّ النَّعِيمَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ مُوَالَا تُنَا يَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ ....

متن

. تفسير «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ»(سوره تکاثر، آیه ۷)

ابراهيم بن عباس صولی کاتب در سال ۲۲۷ هـ ق در اهواز گوید: یکی از روزها در محضر حضرت رضا بودیم، فرمود در دنیا نعمت حقیقی و واقعی هرگز وجود ندارد. 

یکی از فقهاء گفت خداوند متعال می فرماید: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النعيم مقصود از این نعمت آب سرد و گوار است. 

در این هنگام حضرت رضا فرمود شما این طور تفسیر کرده اید و در این باره اختلاف نموده اید گروهی گفته اند: آن آب سرد است و دسته ای گفته اند غذای پاک میباشد جماعتی گفته اند: خواب خوش است. سپس فرمود

لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ لا أَنَّ أَقْوَالَكُمْ هَذِهِ ذُكِرَتْ عِنْدَهُ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ فَغَضِبَ اللهِ وَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَسْأَلُ عِبَادَهُ عَمَّا تَفَضَّلَ عَلَيْهِمْ بِهِ وَ لَا يَمُنُّ بِذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَالِامْتِنَانُ بِالْإِنْعَامِ مُسْتَقْبَحُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ فَكَيْفَ يُضَافُ إِلَى الْخَالِقِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا لَا يَرْضَي لِلْمَحْلُوقِينَ بِهِ وَ لَكِنَّ النَّعِيمَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ مُوَالَا تُنَا يَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ ....

پدرم از پدرش حضرت صادق روایت می کرد که روزی همین گفتگوها در محضر آن جناب پیش آمد و آیه مورد بحث قرار گرفت. 

امام صادق از این گفتگو و تفسیرها ناراحت شد و فرمود: خداوند از نعمت هائی که به بندگانش مرحمت کرده سؤال نمیکند و منت نمی گذارد منت نهادن برای بندگان مذموم است تا چه رسد به خداوند و لیکن مقصود از نعمت در این آیه محبت ما اهل بیت است که خداوند متعال بعد از توحید و نبوت مردم را از آن بازخواست می کند زیرا بنده ای هر گاه به این مورد عمل کرد راه بهشت و نعیم آن را پیدا می کند.

فرمود: پدرم از پدرش از پدرانش از علی روایت کرده که حضرت رسول ﷺ فرمود: ای علی! نخستین پرسشی که بعد از مرگ از انسان می شود توحید و نبوت من و ولایت تو میباشد و هر کسی اقرار کند و اعتراف نماید در نعمتی که هرگز زایل نمی گردد وارد می شود.( ر.ک: عیون اخبار الرضا ۱۲۹:۲ ح ۸ مسند الامام الرضا ٣٨٦:١)

 

مخاطب

میانسال ، کارشناسان و صاحبنظران

قالب

سخنرانی ، کارگاه آموزشی ، کتاب معارفی