حجامت
وقتی تصمیم گرفتی حجامت کنی از نظر وقت باید بیرون از دوازدهم ماه تا پانزدهم ماه نباشد زیرا خون گرفتن در این دو سه روزه بیشتر بیدن صحت میبخشد از این مدت که گذشت حجامت مکن مگر در صورتیکه ناچار شوی زیرا هر چقدر ماه رو به نقصان گذارد و باريك تر شود خون نیز در عروق از هیجانش کاسته و رو بنقص میگذارد چنانکه هر قدر ماه بزرگ و کامل شود هیجان خون بیشتر میگردد. حجامت از نظر مراتبی که تکرار میشود تابع سن است . کسیکه در مرحله بیست سالگی است هر بیست روز يك مرتبه و سی ساله هر سی روز یکبار همچنین چهل ساله و پنجاه ساله به نسبت هر ده سالی که بر عمرش اضافه میشود ده روز دیرتر حجامت کند.
حجامت خون را از کجای بدن خارج میکند
خونی را که حجامت بیرون میآورد از رگهای کوچکی است که در میان گوشتها و ماهیچه ها پنهان میباشد شاهد این گفتار آنست که در حجامت بخلاف فصد قوای انسان تحلیل نمیرود و ضعف مسلط نمیشود .
حجامت از نظر محل
حجامت در گودی پس گردن (نقره) در مورد سنگینی سرمفید است .
حجامت اخدعان دو رگی است که در دو طرف پشت گردن واقع شده سر و صورت و چشمها را از سنگینی و رخوت بیرون میآورد و برای درد دندانها بسیار نافعست بسا میشود که در این موارد کار فصد را صورت میدهد گاهی زیر ذقن را حجامت میکنند برای معالجه قلاع (زخمیکه در دهان و زبان پیدا میشود خصوص در اطفال و فساد لثه های دندان و خیلی از بیماریهای دهان . حجامت از میان دو کتف در مورد بیماری خفقان ، طپش قلب ، دوران سر که از امتلاء معده و حرارت باشد سودمند است و گاهی از دردهای مزمن که در کلیه ها و مثانه و رحم پیدا می شود تخفیف میدهد ، خون حیض را روان میگرداند جز اینکه بدن را کمی ضعیف و لاغر میکند و در بعضی از اوقات باعث شبکوری و سنگینی بدن میشود مگر اینکه در مورد بیماران ثالول دانه هایی است که در بدن بشكل آبله پیدا میشود و مبتلایان بدمل بسیار نافعست . چیزی که در تخفیف درد حجامت خیلی مؤثر است اینست که در اول مرتبه که شاخ حجامت را میگذارند کم و سبك بمکند و بتدریج بر آن بیافزایند و در مراتب بعد بیشتر از قبل مکیده شود . بعد از گذاشتن شاخ حجامت باید صبر کرد تا موضع آن سرخ شود و باید اینکار تکرار شود تا کاملا قرمز و آماده انفجار گردد. تیغ را در محل حجامت باید بمدارا و نر می کشید و قبل از زدن تیغ بهتر آنست که با روغن محل را ماساژ دهند همچنین موقع فصد این ملاحظات باید بکار رود. مالیدن روغن بمحل فصد از درد آن میکاهد و نیز شاخ و تیغ را باید بروغن بیالاینا مد از فصد و حجامت نیز محل آنها را باید با
روغن مالش داد .
هنگام فصد باید قطره از روغن روی رگ بچکانند تا رگ
مقصود از نظر ناپدید نشده و اشتباه نگردد . فصاد رگی را باید انتخاب کند که بگوشت زیاد پیچیده نباشد زیرا کم بودن گوشت موجب کم شدن درد میگردد . از همه بیشتر بریدن رگ قیفال و حبل ذراع دردناکتر است زیرا پوست روی آنها محکم تر و اتصالشان بعضله بیشتر است . اما فصد اکحل ورگ با سلیق اگر روی آنها را گوشت نگرفته باشد دردش کمتر است ، لازمست هنگام فصد محل را بدستمال آب گرم محکم بمالند تا خون جمع آوری شود خصوصاً در زمستان اینگونه فصد پوست را نرم و درد را کم و دفع خون را آسان میکند . علاوه بر تمام این دستورات که در فصد و حجامت گفته شد لازمست قبل از خون گرفتن قریب دوازده ساعت از مقاربت بازنان اجتناب کرد . روزی را برای خون گرفتن باید اختیار کرد که هوا صاف و روشن باشد و باد و طوفانی در کار نباشد و از خون بمقداری خارج شود که وصفش تغییر کند. روزی را که حجامت میکنی حمام مرو که موجب درد میشود اگر بتوانی مقداری آب گرم بر سر و بدنت بريز البته بفاصله یکساعت بعد از حجامت ، بعد از حجامت همانطور که گفته شد از دخول حمام پرهیز کن که باعث تب دائم میشود . چون خود را بعد از حجامت شستشو دادی قطعه ای از پارچه ابریشم یا خرقه نرم از هر چه باشد بر محل حجامت بگذار . بعد از خون گرفتن بقدر گودی کف دست تریاک فاروق را در شربت معتدل مفرحی حل کن و بنوش یا با آب میوه ممزوج کن اگر یافت نشود با شراب اترج اگر آنهم نیابی بعد از کوبیدن خوب زیر دندانها نرم کن و جرعه آب خالص رویش بنوش . در زمستان و هوای سرد قدری سکنجبین عنصلی عسلی رویش بنوش که چون باین دستور عمل کنی از برص و بهق و لقوه وجذام باذن خداوند متعال در امان خواهی بود. از خوردن انار ترش و شیرین (ملس) غفلت نکن که نفس را تقويت میکند و خون را صاف مینماید و تا سه ساعت بعد از حجامت غذای شور نخور زیرا بیم آنست که بجرب و خارش گرفتار شوی . چنانچه در زمستان حجامت کردی از خوردن تیهو دریغ نکن و از همان شربتی که ذکرش گذشت بالای آن بنوش و محل حجامت را بروغن شبو یا مقداری از مشک و گلاب بیالای و در همان ساعتی که از خون گرفتن فارغ شدی مقداری گلاب برسرت بپاش . در تابستان خوردن شوربای سرکه و هلام و مصوص بسیار نیکو است (هلام خوراکی است از گوشت گوساله یا بز که با آب نمک می پزند و پس از پختن با سبزیهایی که قبلا با سرکه طبخ شده ممزوج کرده میل میکنند . مصوص مطبوخ گوشت خروس با دراج است در سركه و با سبزیهای خنک
خورده میشود)
مزاج و طبیعت
بدان که نیروی روانها پیرو قوت تنها است، مزاجها و نیروی بدنها نيز تابع هواها است و بر حسب تغییر هواها دگرگون میشود لذا می بینیم که چون هوای سرد بگرما تبدیل یافت و یا گرمی هوا مبدل بسر ما شد رنگ پوست صورت و بدن نیز تغییر میکند و این تغییر ناشی
از تغییر مزاج است که براثر دگرگون شدن هوا پیدا شده است. پس در زمان و مکانيکه هوا معتدل باشد مزاجهای ابدان نیز معتدلست و تصرفات امزجه در حرکات طبیعیه خود بطوری که مصلحت اوست انجام میگیرد از قبیل هضم و جماع و خواب و حرکت جوارح و سایر جنبش ها. خداوند تعالی اجسام را روی چهار طبیعت بنا کرده است و آنها عبارت اند از صفراء وسوداء وخون و بلغم که دوتای آنها گرم و دوتای دیگر سرد است و میان هر دوتای آنها از لحاظ دیگر اختلاف است یکی گرم مرطوب دیگری گرم خشك و يكى سرد مرطوب و
دیگری سرد خشك . هر يك از این طبیعتها را بر قسمتی از اعضاء بدن مسلط کرد بنا بر این بدن نیز دارای چهار قسمت (عضو) مهم است سر، سینه، پهلو ، شکم . خون را بر سر یعنی چشمها و گوشها و بینی و دهان و دماغ مسلط کرد . بلغم را بر سینه با نیروی باد استیلا داد .
خوردن ترشی بعد از حجامت نیز خیلی مفید است ، استعمال روغن بنفشه با گلاب و کافور هم بسیار سودمند و خوردن شربت مذکور بعد از طعام خیلی بمورد است . روزی را که در آن حجامت میکنی از حرکت زیاد و خشم و غضب وعمل مجامعت پرهیز کن و گوشت ماهی و تخم مرغ را باهم غذاى يك وعده خود قرار مده زیرا اجتماع این دو خوراکی در معده انسان مولد ناخوشی نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان است. هم چنین خوردن شیر با نبیذ برای کسانیکه نبیذ میخورند باعث مرض نقرس و برص میشود خوردن تخم مرغ زیاد و مداومت آن مرض کلف را در صورت پدید میآورد . و خوردن غذاهای شور و گوشتهای پرنمك خصوص ماهی شور بعد از فصد و حجامت موجب بهق و جرب میگردد.