حج
فلسفه حج
امام رضا درباره حکمت حج می فرماید: حکمت حج وارد شدن بر خداوند متعال است و طلب کردن ثواب بسیار و بیرون آمدن از همه گناهان گذشته و آغاز کردن زندگی آینده از نو همچنین است خرج کردن اموال و به رنج افکندن بدن و بازداشتن آن از خواهشها و لذتها.... [نیز] به منفعت رسیدن کسانی که در شرق و غرب عالم اند در دریا و خشکی اند، چه آنان که حج می کنند چه آنان که حج نمی کنند اعم از تاجر و وارد کننده کالا و فروشنده و خریدار و پیشه ور مستمند نیز برآورده شدن نیازهای حومه نشینان و جاهایی که محل اجتماع مردم است تا سودهایی را که از آن آنهاست، ببینند.(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، عيون اخبار الرضا ء، ۱٫۹۰٫۲)
امام رضا میفرماید: «اگر کسی بپرسد چرا فرمان حج داده شده است؟ در پاسخ گفته شود علتش وارد شدن بر خداوند عزوجل و طلب فزونی از اوست... نیز آگاه شدن از مسائل دینی و رساندن اخبار امامان له به هر سو و ناحیه ای چنان که خداوند متعال فرموده است چرا از هر گروهی دسته ای کوچ نمی کنند تا در تعالیم دین آگاه شوند و قوم خود را، وقتی به سوی آنان بازگشتند، بیم دهند باشد که از کیفر الهی بترسند(فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ ، توبه ٫۱۲۲)و فرموده است: «تا آن که منافع خود را بیابند.(ولِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ ، حج ۲۸.)
(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، عیون اخبار الرضا ، ۱۱۹٫۲ ٫ ۱.)
آداب احرام بستن
امام رضا میفرماید: «از آن رو مردم به احرام بستن فرمان داده شده اند که پیش از وارد شدن به حرم خدا و حوزه امنیت او دلهایشان خاشع گردد و به هیچ چیز از امور دنیا و زیورها و لذتهای آن دل نبندند و در آن حال و وضعی که دارند جدی و کوشا باشند و آهنگ او کنند و با تمام وجود رو به سوی او آورند.(حر عاملی، شیخ محمد بن حسن وسائل الشيعه، ۳٫۹٫ ۴)