گزیده ای از سخنان گهربار امام رضا(ع)  ( صص 258-257، 275 ) شماره‌ی 6869

موضوعات

معارف دينی در کلام امام رضا (عليه السلام) > اعتقادات > نبوت > پيامبران و انبيای قبل از رسول خدا صلی الله > پيامبر گرامی اسلام (صلی الله عليه و آله) > احکام و شريعت پيامبر

خلاصه

امام رضا به فضل بن شاذان فرمود: اگر کسی سؤال کرد: به من بگو آیا رواست خداوند حکیم بنده خود را بی علت به فعلی از افعال مکلف کند؟ به او گفته میشود روا نیست زیرا او حکیمی است که نه کار بیهوده می کند و نه نادان است. اگر گفت به من بگو که چرا مردم را مکلف کرد؟ در جوابش گفته می شود:بنا به عللی اگر گفت به من بگو که آیا این علتها شناخته شده و موجودند یا نه شناخته شده اند و نه وجود دارند؟ در جوابش گفته میشود این علل برای اهلش شناخته شده و نزد آنها موجود است. اگر گفت آیا شما این علل را می دانید یا نمی دانید؟ در جوابش گفته میشود بعضی از آنها را می دانیم و برخی را نمی دانیم

متن

شریعت

از علی بن حسن بن فضال از پدرش روایت است که امام رضا فرمود: شریعت محمد تا روز قیامت منسوخ نمی گردد و پس از او تا روز قیامت پیامبری نمی آید پس هر کس بعد از او ادعای نبوت کرد یا پس از قرآن کتابی آورد، خونش برای کسی که این را از او می شنود، مباح است».(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، عيون اخبار الرضا ، ۸۰٫۲ و به نقل از آن در مجلسی، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الانوار ۳٫۲۲۱٫۷۶)

علل شرایع و احکام

امام رضا به فضل بن شاذان فرمود: اگر کسی سؤال کرد: به من بگو آیا رواست خداوند حکیم بنده خود را بی علت به فعلی از افعال مکلف کند؟

به او گفته میشود روا نیست زیرا او حکیمی است که نه کار بیهوده می کند و نه نادان است.

 اگر گفت به من بگو که چرا مردم را مکلف کرد؟ در جوابش گفته می شود:

بنا به عللی

اگر گفت به من بگو که آیا این علتها شناخته شده و موجودند یا نه شناخته شده اند و نه وجود دارند؟ در جوابش گفته میشود این علل برای اهلش شناخته شده و نزد آنها موجود است. اگر گفت آیا شما این علل را می دانید یا نمی دانید؟ در جوابش گفته میشود بعضی از آنها را می دانیم و برخی را نمی دانیم.(مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ۵۸٫۶٫ ۱.)

امام رضا درباره علت غسل میفرماید: علت غسل جنابت عبارت است از نظافت و پاک کردن انسان خودش را از آلودگی که به او رسیده است، نیز پاک کردن بقیه بدنش».( همان، ۹۵٫۶٫ ۲)

صص257-258

درستی

از فضل بن شاذان روایت است که علی بن موسی الرضا در پاسخ به مأمون در جوامع شریعت هنگامی که وی گردآوری آنها را از امام درخواست کرد، نوشت: «... و هر کس بمیرد و آنان را نشناسد منظور امام هر عصری است؛ بر مرگ جاهلیت مرده است و از دین ایشان است پرهیزکاری و پاک دامنی و راستی و درست کرداری و استقامت و جهاد و برگرداندن امانت به نیکوکار و بدکار و طولانی کردن سجده و روزه روزها و زنده داشتن شبها و پرهیز از حرام ها و صبر و انتظار بردن فرج و نیکویی همنشینی و ... .(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن على بن حسين، عيون اخبار الرضا ، ۱۲۲٫۲)

صص275

مخاطب

جوان ، میانسال

قالب

کتاب معارفی