پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی ابن موسی الرضا جلد دو  ( صص 91-90 ) شماره‌ی 7014

موضوعات

سيره امام رضا (عليه السلام) > سيره تربيتی ‌ اخلاقی > سخنان اخلاقی امام > ربا

خلاصه

امام رضا علیه السلام سبب و علت تحریم ربا را در بعضی بیاناتش تذکر داده است: علت تحریم ربای معاملی همان نهی خداوند است از آن برای آن فسادی که نسبت به اموال در آن وجود دارد زیرا انسان چنانچه یک در هم را به دو در هم بخرد قیمت یک در هم یک درهم است و در هم دیگر تباه شده پس خرید و فروش و معاملات ربوی همه خسارت و ضرر است در هر حال برای خریدار و فروشنده پس از این رو خداوند تبارک و تعالی ربا را حرام کرده است برای فساد و تباهی اموال و ثروتها همچنان که منع فرموده اموال سفیه و کم عقل و یا دیوانه را در اختیار او قرار دهند چرا که بیم آن است که همه را تلف و نابود کند تا زمانی که از او رشد عقلی دیده شود. پس بدین سبب خداوند عزوجل ربا را حرام فرموده است و بیع ربوی معامله کردن یک در هم به دو درهم است دست به دست.»

متن

ربا

امام رضا علیه السلام سبب و علت تحریم ربا را در بعضی بیاناتش تذکر داده است:

الف. علت تحریم ربای معاملی همان نهی خداوند است از آن برای آن فسادی که نسبت به اموال در آن وجود دارد زیرا انسان چنانچه یک در هم را به دو در هم بخرد قیمت یک در هم یک درهم است و در هم دیگر تباه شده پس خرید و فروش و معاملات ربوی همه خسارت و ضرر است در هر حال برای خریدار و فروشنده پس از این رو خداوند تبارک و تعالی ربا را حرام کرده است برای فساد و تباهی اموال و ثروتها همچنان که منع فرموده اموال سفیه و کم عقل و یا دیوانه را در اختیار او قرار دهند چرا که بیم آن است که همه را تلف و نابود کند تا زمانی که از او رشد عقلی دیده شود. پس بدین سبب خداوند عزوجل ربا را حرام فرموده است و بیع ربوی معامله کردن یک در هم به دو درهم است دست به دست.»

ب. و راز تحریم ربا بعد از دانستن حکم خدا درباره آن، آن است که در آن کوچک شمردن حرامی است که خداوند آن را حرام فرموده است و شرعاً حرمتش معلوم گشته و این بی اعتنایی به محرمات الهی و نادیده گرفتن آن خود دخول در کیفر است.

ج. تلف میشود و مردم به بردن منفعت بی تلاش متمایل می شوند و دادن قرض الحسن از میان میرود و قرض دادن از نیکوکاریهاست و از برای فساد و ستمی است که به قرض گیرنده میشود و نابودی و به باد رفتن ثروتهاست.» 

اسلام ربا را حرام کرده و آن را زشت ترین انواع ظلم شمرده است و آن با و سر تحریم ربای قرضی آن است که کار خیر از میان می رود و اموال تعالیم اسلام که مردم را به کمک و مساعدت دعوت میکند منافات دارد. ربا سبب دشمنی و بغض میشود و فقر و بدبختی را در بین مردم منتشر میکند.

ربا باعث به وجود آمدن طبقه سرمایه دار در جامعه می شود و اموال نزد آنها انباشته میگردد و آن را به کار نمیگیرند و در حرکت اقتصادی خرج و کوشش نمیکنند و ثابت شده که ربا باعث استعمار ملتها و اشغال سرزمینهایشان شده است. حکومتهایی که قرض می گیرند و بهره آن دو چندان میشود و از پرداخت آن عاجز میشوند تحت سلطه استعماری دولتهایی قرار میگیرند که ثروت آنان را به غارت میبرند و فقر و بدبختی را برایشان به جای میگذارند و تحریم ربا در قرآن تحریم قاطعی است که خدای متعال می فرماید: «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُؤْمِنِينَ فَإِن لَم تَفْعَلُوا فَاذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِن تُبْتُم فَلَكُم رُؤوسُ أَمْوالِكُم لا تَظْلِمُونَ وَ لا تَظْلَمونَ»(بقره ٫ ۲۷۸ و ۲۷۹) و می فرماید: «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبا أضعافاً مُضاعَفَةً.(۲. آل عمران ٫ ۱۳۰)

اسلام صاحب مال و بدهکار و نویسنده و شاهد را لعنت کرده است برای اینکه آنها کمک میکنند بر آنچه که خدا نهی کرده است.

مخاطب

جوان ، میانسال ، کارشناسان و صاحبنظران

قالب

سخنرانی ، کتاب داستان كوتاه ، کتاب معارفی